Upały dają się we znaki mieszkańcom regionu. W Suwałkach termometry pokazują w cieniu nawet ponad 30°C. Według IMGW-PIB Biura Prognoz Meteorologicznych w Białymstoku taka temperatura na pewno utrzyma się jeszcze jutro (13 czerwca). W piątek w Suwałkach termometry pokażą około 25°C.
 
Upały są niebezpieczne nie tylko dla dzieci, osób starszych, chorych czy zwierząt. Podczas takiej pogody, pewnych zasad powinniśmy przestrzegać wszyscy. O tych zasadach przypomina m.in. Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Białymstoku.
 
Upał - stan pogody, gdy temperatura maksymalna powietrza, jest większa lub równa 30°C.
 
Jak przetrwać upały?

  • ogranicz przebywanie w pełnym słońcu
  • pij dużo niegazowanej wody
  • jeśli nie musisz, nie wychodź z domu
  • noś nakrycie głowy
  • stosuj kremy z filtrem UV
  • unikaj wysiłku fizycznego
  • nie zostawiaj dzieci i zwierząt w aucie
  • nie pij alkoholu, bo odwadnia organizm
  • w ciągu dnia zamknij i zasłoń okna
  • noś lekką i przewiewną odzież

Jeśli zauważysz objawy przegrzania organizmu: przyspieszony oddech, nudności, zawroty głowy, dreszcze zadzwoń 112 lub 999.
 
Przed wystąpieniem upałów:
  1. Zaopatrz się w okulary przeciwsłoneczne oraz nakrycie głowy.
  2. W okresie letnim nakładaj ubrania w jasnych barwach - ciemne przyciągają słońce.
  3. Zadbaj o zapas wody pitnej.
  4. Kup balsam z filtrem.
  5. Sprawdź w jakich temperaturach powinny być przechowywane Twoje lekarstwa.

 Podczas wystąpienia upałów:
  1. Przebywając w domu, zasłoń okna. Odpowiednia wentylacja zamkniętych pomieszczeń, zapewni komfort przebywania w pomieszczeniach podczas upałów.
  2. W miarę możliwości staraj się przebywać w cieniu. W godzinach popołudniowych, unikaj długiego przebywania na słońcu.
  3. Noś okulary przeciwsłoneczne, nakrycia głowy oraz luźne ubrania, zakrywające jak największą powierzchnię ciała.
  4. W celu ochrony skóry, stosuj balsamy z filtrem.
  5. Spożywaj lekkie posiłki, pij duże ilości płynów. Ogranicz spożywanie słodkich napoi, kawy i alkoholu (powodują odwodnienie organizmu).
  6. Ogranicz wysiłek fizyczny, który podczas upałów może stwarzać zagrożenie.
  7. Zwróć szczególną uwagę na rzeczy i materiały pozostawione w samochodzie. Łatwopalne (kanistry z benzyną, butle gazowe) mogą stwarzać niebezpieczeństwo.
  8. Nie zostawiaj w samochodzie dzieci oraz zwierząt.
  9. Zadbaj o zwierzęta. Zapewnij im nieograniczony dostęp do wody pitnej oraz zacienionego miejsca.
  10. Zadbaj o prawidłowe nawodnienie roślin.

Skutki upałów:
  1. Upały negatywnie wpływają na przyrodę, człowieka oraz infrastrukturę. Wysoka temperatura powietrza niszczy nawierzchnie dróg, tory kolejowe oraz linie energetyczne. Powoduje znaczny spadek wilgotności terenów zielonych co prowadzi do pożarów. Potęguje zjawisko suszy atmosferycznej, gruntowej i hydrologicznej.
  2. Upał najbardziej zagraża osobom chorym, starszym, dzieciom i kobietom w ciąży. Skutkiem przegrzania i odwodnienia organizmu są zawroty głowy, osłabienie, problemy żołądkowe, gorączka i bóle mięśni, omdlenia, problemy z krążeniem krwi
  3. Wskutek zbyt długiego przebywania na słońcu lub w gorącym pomieszczeniu, może także dojść do udaru cieplnego. Objawami udaru są: silne bóle głowy wraz z zawrotami, zmęczenie, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu.
  4. Kolejnym następstwem upału i przegrzania organizmu jest szok termiczny, gdy nastąpi kontakt rozgrzanego ciała z zimnym środowiskiem.

Bezpieczeństwo nad wodą
Wypoczynek nad wodą jest jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. Słoneczna pogoda i wysokie temperatury sprzyjają wyborom miejsc znajdujących się w pobliżu zbiorników wodnych. Łatwo zapomnieć, że woda, nawet ta z pozoru bezpieczna i spokojna, jest groźnym żywiołem.
Planując wypoczynek należy pamiętać o tym, by wybierać takie miejsca, gdzie plaże są strzeżone. Jednak nawet wypoczynek pod okiem ratownika nie zwalnia nas od zachowania zdrowego rozsądku i od zapewnienia należytej opieki naszym dzieciom. Podczas zabawy mogą oddalić się niepostrzeżenie i zagubić w tłumie plażowiczów.
Decydując się na kąpiel, trzeba pamiętać o tym była ona bezpieczna. Należy stosować się do zasad:
  • pływać tylko w miejscach do tego wyznaczonych,
  • stosować się do poleceń ratownika (m.in. zwracać uwagę na kolory flagi na kąpielisku – biała – kąpiel dozwolona, czerwona – zakaz kąpieli),
  • nie wbiegać do wody rozgrzanym, aby nie doznać wstrząsu termicznego,
  • nie skakać do wody w nieznanych miejscach, zwłaszcza „na główkę”, może to skończyć się śmiercią lub kalectwem,
  • nie wypływać na materacu daleko od brzegu,
  • NIGDY nie pływać po wypiciu alkoholu, nie pływać bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do skurczów żołądka,
  • nie wypływać poza wyznaczony teren kąpieliska. 

Pływając łódką, żaglówką, kajakiem czy rowerem wodnym pod żadnym pozorem nie wolno zdejmować kapoka. W przypadku wywrotki lub nieoczekiwanego wpadnięcia do wody może on uratować nam życie. Żeglarze powinni na bieżąco śledzić prognozy pogody, aby w miarę możliwości unikać zagrożenia związanego z nagłą zmianą aury. Wypoczynek nad wodą to również opalanie. Należy chronić skórę przed poparzeniami stosując preparaty z odpowiednim dla naszej karnacji filtrem UV. Przed słońcem trzeba także zabezpieczyć oczy zakładając okulary z filtrem UV oraz głowę zakładając chustkę lub kapelusz. Nie warto nosić okularów bez odpowiedniej ochrony przed promieniowaniem. Bardziej szkodzą naszym oczom niż pomagają. PAMIĘTAJ! Pływanie po alkoholu, brawura i przecenianie swoich umiejętności, pozostawianie dzieci bez odpowiedniej opieki oraz skoki do wody „na główkę” są najczęstszymi przyczynami utonięć.
 
JEŻELI WIDZISZ POTRZEBUJĄCEGO POMOCY
NIE BĄDŹ OBOJĘTNY
MOŻESZ PRZEKAZAĆ INFORMACJĘ
O JEGO MIEJSCU PRZEBYWANIA
ZADZWOŃ!
pod jeden z poniższych bezpłatnych numerów czynnych całą dobę:
112 Numer Alarmowy
Nie stroń od udzielania pomocy osobom potrzebującym !!!