Badania ilościowe

Badania ilościowe to badania, które pozwalają scharakteryzować zjawisko dotyczące miar liczbowych. Tego typu badania realizowane są na próbach liczących nawet kilkuset respondentów. Zadaniem badań ilościowych jest sformułowanie odpowiedzi napytania zaczynające się od zaimków ile i jak często. Badania ilościowe służą do klasyfikacji danych według określonych kryteriów oraz opisie zaobserwowanych wyników dla oceny sytuacji rynkowej. Uzyskane dane podlegają w pierwszej kolejności opisowi według wielu cech czynników, a następnie grupowaniu. Grupowanie polega na ułożeniu wszystkich zebranych danych w sposób chronologiczny i według typu strukturalnego, czyli rzeczowego.

Takie typy szeregów służą przede wszystkim do analiz relacji przyczynowo-skutkowych między poszczególnymi zmiennymi. Możemy także wyróżnić badania jakościowe, które dostarczają różnorodnych danych, takich jak wskaźników liczbowych, które pozwalają na przeprowadzenie wnioskowania statycznego. Badania ilościowe i jakościowe stanowią podstawę metod marketingowych w każdej prowadzonej firmie. W badaniach ilościowych do najważniejszych metod należą, między innymi: ankieta, obserwacja, eksperyment naukowy, a także omnibus.

Badania ilościowe – cele

Badania ilościowe i jakościowe nie stanowią przeciwstawnych propozycji badań stosowanych. Warto wspomnieć, że najczęstszym stosowanym sposobem łączenia badań ilościowych i jakościowych, jest zastosowanie badań jakościowych jako wstępu do badania ilościowego. Celem badań typu ilościowego jest wykazanie słuszności sformułowanych w nich hipotez. Dokonuje się tego przez przeprowadzenie badania na osobach związanych z zainteresowanym tematem. Dzięki badaniom ilościowych pomiar może być określany jako rzetelny i trafny, a procedury badawcze mogą być co jakiś czas powtarzalne. Wynikiem badania są liczby charakteryzujące dane zjawisko. Uzyskane wyniki można uogólnić. Metoda obserwacji może być jawna jak i ukryta oraz może występować w dwóch podstawowych formach: niestandaryzowanej i standaryzowanej.

Wszelkie badania wykonywane z zastosowaniem metod statycznych, prowadzone są przede wszystkim na wysoką skalę. Wyniki badania ilościowego mogą być prowadzone indywidualnie lub w połączeniu z metodami jakościowymi. Do wszystkich badań ilościowych zaliczyć możemy wywiad telefoniczny – CATI, wywiad bezpośredni – PAPI, wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo – CAPI oraz wywiad online – CAWI. Metody typu PAPI i CAPI są stosowane w bezpośredniej relacji z badanym, co pozwala na lepszą kontrolę jakości udzielanych informacji. CATI jest metodą, w której zbieranie danych odbywa się w sposób szybki i w miarę tani. Wszystkie uzyskane wyniki z przeprowadzaniem badań ilościowych mają zazwyczaj charakter opisowy.

Podsumowanie

Każda z metod, zarówno ilościowa, jak i jakościowa ma swoje atuty i zagrożenia. Z dużą precyzyjnością możemy określić, że najskuteczniejszym i najefektywniejszym sposobem badania danego rynku będzie umiejętne połączenie obydwu badań. Nie zawsze taka opcja jest możliwa. Wybór danej metody nie należy do łatwych działań, ponieważ należy najpierw ustalić, co dokładnie chcemy zbadać.