Najnowsza ekspozycja w GSW Chłodna 20 prezentuje słynne plakaty, ilustracje tętniącego życiem Paryża, uchwycone okiem czołowego artysty postimpresjonizmu. Uważany za ojca współczesnego plakatu, Henri de Toulouse-Lautrec był bacznym obserwatorem i interpretatorem życia jednej z najsłynniejszych dzielnic Paryża – Montmartru.
od 6.11.2021
GSW Chłodna 20, ul. Noniewicza 71
wystawa czynna od 6.11.2021 r. do 9.01.2022
organizacja zwiedzania zgodnie z obowiązującym reżimem sanitarnym
zamów transport door-to-door>>
Wystawę “Toulouse Lautrec-Grafiki” tworzą litografie z kolekcji Dariusza Matyjasa. Grafiki pochodzą z lat 1891-1900, są to przede wszystkim słynne plakaty, ale też intymne wizerunki kobiet z serii “Elles”, przedstawienia cyrkowe i wyścigi konne uchwycone kokiem artysty. Prace francuskiego twórcy przeniosą nas w czasie do Paryża końca XIX wieku, gdzie Toulouse-Lautrec wychodził z domu i kłaniał się sąsiadowi – Edgarowi Degasowi, a w szkole spotykał swego przyjaciela Vincenta van Gogha. W czasie tej nadzwyczajnej podróży zobaczymy głównie Montmartre – głośne siedlisko cyganerii artystycznej. Legendarną dzielnicę tańcbud, kabaretów i domów publicznych widzianą oczami niezwykle wnikliwego obserwatora.
Henri Marie Raymond Montfa de Toulouse-Lautrec był bacznym obserwatorem i interpretatorem życia jednej z najsłynniejszych dzielnic Paryża – Montmartru. Wymieniany w czołówce postimpresjonistów, nie bez przyczyny uważany jest za ojca współczesnego plakatu. Był niecodziennym, niezwykle płodnym i bardzo enigmatycznym artystą.
W 1882 roku Toulouse-Lautrec rozpoczął naukę w paryskiej Szkole Sztuk Pięknych. Kilka lat później już jako wykształcony artysta otworzył własne studio w dzielnicy Montmartre – legendarnej dzielnicy, słynącej z rozwiązłości i hedonizmu. Rozwijał się tam przemysł rozrywkowy, na którego potrzeby Toulouse-Lautrec stworzył pierwszy plakat reklamowy.
Prace prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów kolekcjonera sztuki- Dariusza Matyjasa. Tytuły litografii, wraz z datowaniem pochodzą z oryginalnych prac Henri de Toulouse-Lautreca, same jednak odbitki nie pochodzą z epoki. Afisze zostały wydane w 1967 roku w znakomitej jakości z wiernymi w treści i kolorystyce podobiznami plakatów wykonanymi w identycznej jak oryginały technice litografii barwnej, przez słynne Atelier Mourlot Freres w Paryżu. Cykl “Elles” pochodzi z unikatowej serii wydanej w 1952 roku w Monte-Carlo przez André Saureta.