Projekt Botanarium powstaje od 2017 r. w pracowni i ogrodzie artysty, w Katrynce, w Puszczy Knyszyńskiej. Cykl obrazów porusza motyw przemijania, obrazując fragment odwiecznego cyklu życia – nieustającego umierania i odradzania się natury. Na wystawie zobaczymy także prace Izabelli Nieścier, która tworzy stroje zdobione techniką japońskiego haftu Boro. 

GS Stara Łaźnia, ul. A. Wajdy 3

wystawa czynna do 31.01.2022 r.
organizacja zwiedzania zgodnie z obowiązującym reżimem sanitarnym

zamów transport door-to-door>>

Moje malarstwo – jeden z elementów projektu Botanarium – powstaje w Katrynce i jest próbą zapisu tego, co wokół mnie istnieje. Miejsce, w którym żyję i pracuję, jest zatopione w naturze. Ogrody, pola, łąki i puszcza to cały mój świat – zmienny, ulotny… a jednocześnie odwieczny… tak samo ważny jak człowiek. Jestem tylko maleńką częścią tego świata, dlatego ośmielam się troszeczkę do niego zbliżyć i próbować zrozumieć. Ponieważ jednak nie mam po temu absolutnie obiektywnych narzędzi to w pewnym sensie ciągle maluję portret własnych emocji, zależnych w pełni od natury. Nie umiem i nie chcę być poza nią i bez niej.Tadeusz Nieścier

Projekt Botanarium powstaje od 2017 roku w pracowni i ogrodzie we wsi Katrynka, w Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej na Podlasiu, w Polsce. Botanarium w ciągu ostatnich lat z projektu badawczego przekształciło się w coś w rodzaju laboratorium, w którym wraz z żoną Izabellą, Tadeusz Nieścier obserwują naturę i czerpią z niej inspiracje – Izabella głównie do projektowanych przez siebie ubiorów, a Tadeusz do malarstwa. Katrynka – miejsce w którym mieszkają – dostarcza im niezliczonej ilość emocji, wrażeń estetycznych i daje możliwość eksperymentowania z kolorem i formą. Oboje pracują w przestrzeniach wizualnych, choć posługują się innym warsztatem i narzędziami. Izabella tworzy stroje z wykorzystaniem tradycyjnej techniki japońskiego haftu Boro. Boro wpisuje się w japońską filozofię „mottainai”, która wyraża ubolewanie nad stratą lub zmarnowaniem czegoś: „napraw, zamiast wyrzucić”. Tadeusz Nieścier uprawia tradycyjne malarstwo sztalugowe oparte o studium natury. Szacunek i podziw dla prostoty, tradycji i świata będącego tuż obok nas jest tym, co łączy twórczość obojga artystów.

Botanarium – lapidarium botaniczne – to miejsce przechowywania i prezentowania okazów żyjących roślin, zamierających ich fragmentów, zlodowaceń oraz oznaczeń dokonanych przez człowieka na roślinach. Przemijanie zatrzymane w Botanarium jest tylko fragmentem odwiecznego cyklu życia – nieustającym umieraniem i odradzaniem się natury.

Tadeusz Nieścier o projekcie Botanarium:

Tadeusz Nieścier o swojej twórczości i inspiracjach:


Tadeusz Nieścier urodził się w 1954 r. w Białymstoku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale malarstwa i rzeźby (kierunek malarstwo). Zestaw obrazów zatytułowany „Martwa natura”, praca dyplomowa artysty, wykonany w pracowni prof. Maksymiliana Kasprowicza reprezentował Akademię na wystawie „Dyplom roku” w warszawskiej Galerii Zachęta we wrześniu 1978 r. Tadeusz Nieścier był wykładowcą w Zakładzie Rysunku Instytutu Architektury Politechniki Białostockiej, na Uniwersytecie w Białymstoku i w Viamodzie – Szkole Wyższej w Warszawie. Obecnie wykłada w Katedrze Sztuki Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Równolegle z pracą dydaktyczną uprawiał rysunek, malarstwo i grafikę, które wystawiał indywidualnie i zbiorowo. Zrealizował szereg projektów z zakresu grafiki użytkowej takich jak: katalogi, plakaty, afisze, opakowania, systemy identyfikacji wizualnej, akcydensy. Swoje prace wystawiał w galerii „Art Forms Red Bank” w New Jersey (USA). W latach 1993-2008 był dyrektorem artystycznym i właścicielem Classic Studio – Agencja Reklamowa Studio Projektowe. Firma realizowała kompleksowe projekty promocyjne, wydawnicze i multimedialne. Był twórcą i wydawcą ogólnopolskiego pisma „Kultura”. W 2012 roku – obronił pracę doktorską w dziedzinie Sztuk Plastycznych, na Wydziale sztuki mediów i scenografii ASP w Warszawie. Aktywnie uprawia projektowanie graficzne, fotografię i malarstwo sztalugowe. Pracuje twórczo i mieszka w Katrynce – osadzie położonej na skraju Puszczy Knyszyńskiej.

Uczestnictwo w wydarzeniu jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu imprez i wydarzeń artystycznych organizowanych w Suwalskim Ośrodku Kultury i w okresie obostrzeń związanych z zagrożeniem epidemicznym, zgodnie z którym każdy uczestnik wydarzenia jest m.in. zobowiązany do wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia. Dokument można pobrać ze strony (Oświadczenie dorośli / Oświadczenie dzieci) i przynieść wypełniony lub wypełnić na miejscu. Uczestnicy wydarzenia są również zobowiązani do stosowania się do powszechnie obowiązujących przepisów sanitarnych.