Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego „Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030”. Założenia to ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych. Niestety dokument nie zakłada modernizacji drogi krajowej nr 8 na odcinku SuwałkiBiałystok do standardów „ekspresówki”. O takie rozwiązanie wielokrotnie apelowali samorządowcy m.in. Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk oraz Mirosław Karolczuk, Burmistrz Augustowa, a także przedsiębiorcy z regionu.

Tożsame stanowisko zaprezentował Podlaski Zespół Parlamentarny, którym kieruje Poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński. W tej sprawie skierowano do Ministerstwa nawet specjalną petycję z kilkoma tysiącami podpisów.


Aktualnie Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje społeczne ww. dokumentu, które potrwają do 17 września 2021r. – Szczegóły TUTAJ.


Program do 2030 roku zakłada, że w województwie podlaskim wybudowane zostaną następujące odcinki:
  • Droga S19 Kuźnica – Białystok – 52,9 km,
  • Droga S19 Białystok – Dobrzyniewo – Krynice – 18,9 km,
  • Droga S19 Białystok-Plisko – gr. woj. (Chlebczyn) – 128 km,
  • Droga S61 Suwałki – Szypliszki – 24,2 km,
  • Droga S61 Ostrów Maz. – Szczuczyn – 91 km,
  • Budowa S16 Ełk – Knyszyn – 67 km.

Zwłaszcza ta ostatnia pozycja budzi kontrowersje. Dyskusyjną kwestią jest przecięcie planowanej drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000 na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy ale też samorządowcy.
Drugą kwestią jest wydłużenie drogi co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt – jak szacują drogowcy - w zależności od wariantu od 143 do 252 mln zł.

Pomiary ruchu drogowego z 2020 roku, mówią o tym, że drogą od Białegostoku do Augustowa porusza się najwięcej pojazdów w naszym województwie, nie licząc oczywiscie "espresówki" z Warszawy do Białegostoku. Dziennie jedzie tędy około 4500 samochodów ciężarowych. To oznacza, że rocznie jest to ponad 1,5 mln tirów.

- Połączenie dróg Via Baltica i Via Carpatia powinno odbyć się poprzez modernizację drogi krajowej nr 8 do standardów drogi ekspresowej. Zapewni to dobre skomunikowanie północnej części województwa ze stolicą regionu ale też i resztą kraju. Ta droga jest ok 30 km krótsza niż forsowane połączenie na linii Ełk – Knyszyn. To oznacza tańszą budowę i szybszy przejazd oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla – mówił kilka miesięcy temu Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk Wszystkie te miejscowości jak Augustów, Sejny, Suwałki, Sztabin, Suchowola powinny mieć dobre połączenie ze stolicą województwa – podkreślał Prezydent Suwałk.