15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. To święto nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Codziennie zawieramy mniejsze lub większe umowy zakupu towarów lub usług.

Tego dnia w 1962 r. prezydent Stanów Zjednoczonych John Kennedy w przemówieniu skierowanym do amerykańskiego Kongresu przedstawił cztery podstawowe prawa konsumentów: do rzetelnej informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji - bycia wysłuchanym. Z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy".

W 2021 r.  tematem wiodącym są zagrożenia w internecie, w tym oszustwa zakupowe, piramidy finansowe i subskrypcje - pułapki. „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci” – to hasło Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta.

UOKiK przygotował:
• interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl
• wideoczaty z ekspertami przez cały tydzień, codziennie od godz. 12:00 na Facebooku
• praktyczne porady na Twitterze (UOKiKgovPL) i wiele innych przydatnych treści do wykorzystania.

Konsument.edu.pl to nowoczesne, interaktywne narzędzie edukacyjne. Stworzony symulator portalu społecznościowego maksymalnie urealni sytuacje, z którymi możemy spotkać się w sieci. Wybieramy towar, jego parametry, decydujemy o sposobie dostawy i formie płatności. Wypełniamy formularz, zapoznajemy się z ofertą, wchodzimy w konwersację z chatbotem.

ERIF Biuro Informacji Gospodarczej i Stowarzyszenie Aquila zapraszają na bezpłatną konferencję on-line „Konsument w dobie COVID-19”, która odbędzie się 15 marca w godz. 10.00-14.00. W jej trakcie, eksperci opowiedzą o tym gdzie szukać darmowej pomocy prawnej i jak wykorzystać działalność Biura Informacji Gospodarczej w zakresie przydatności usługi „sprawdzenia firmy” podczas zakupów online, a także w jaki sposób zweryfikować informacje na swój temat w kontekście ochrony danych osobowych.
Rejestracja odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem formularza rejestracyjnego: https://erif.pl/kampanie/konferencja/

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzymy wszystkim mieszkańcom naszego powiatu bezpiecznych i satysfakcjonujących transakcji, rzetelnych usługodawców oraz radości z dokonywanych zakupów a także przypominamy o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy w sprawach konsumenckich u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Suwałkach osobiście, telefonicznie pod nr tel. 87 5659277 lub e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.