Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym otrzymujesz wiadomość z linkiem, w celu odebrania płatności. Tam proszą cię o podanie danych. Uważaj, to może być wiadomość od oszustów. Tym razem ich ofiarą padła 37-letnia kobieta, która chcąc sprzedać słuchawki, straciła 2800 złotych.
Wczoraj do suwalskich policjantów zgłosiła się mieszkanka powiatu suwalskiego. Poinformowała, że padła ofiarą oszusta. Kobieta na portalu aukcyjnym wystawiła na sprzedaż słuchawki. Chwilę później odezwała się do niej osoba zainteresowana zakupem i przesłała link, za pomocą którego sprzedająca miała odebrać płatność. Przekonana, że to potwierdzenie płatności 37-latka otworzyła przesłany link. Tam podała wszystkie dane karty płatniczej, a następnie kody, które otrzymała w aplikacji bankowej. W międzyczasie kobieta zobaczyła, że z jej konta dokonano wypłaty wszystkich pieniędzy- 2800 złotych. Wtedy już miała pewność, że padła ofiarą oszustów. 37-latka od razu powiadomił o tym fakcie policjantów.
Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;
• nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc naszą czujność.